Kwaliteitsproducten van de boer
Bewezen processen behouden
Directe verkoop is de meest oorspronkelijke vorm van marketing van landbouwproducten en heeft een lange traditie. Het speelt tegenwoordig een steeds belangrijkere rol in Zuid-Tirol.
Directe verkoop is de meest oorspronkelijke vorm van marketing van landbouwproducten en heeft een lange traditie. Het speelt tegenwoordig een steeds belangrijkere rol in Zuid-Tirol.
De landbouw in Zuid-Tirol is heel kleinschalig. De diverse producten van de boeren hebben een lange traditie, oorspronkelijk voor de pure zelfvoorziening. Door hun ligging in de Alpen waren de bergboerderijen tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw soms moeilijk te bereiken. De verkoop van landbouwproducten maakte het mogelijk om het inkomen van de boerenfamilies een beetje aan te vullen. Meestal kochten buren uit het dorp de levensmiddelen. Sommige boerenfamilies brachten hun producten echter zelf naar de steden en boden ze aan op markten, in winkels of gasthuizen. Met deze extra inkomsten konden ze zelf kopen wat niet op de boerderij kon worden geproduceerd. Hierdoor waren ze dagelijks bezig met de productie en conservering van voedsel. Dit komt vandaag tot uiting in de grote kennis van onze directe handelaars, als het gaat om de hoogwaardige verwerking van melk tot boter, yoghurt en kaas, het conserveren van vlees en het verwerken tot spek en worstjes, het inmaken van groenten en het conserveren van bessen, fruit en groenten.
Spoorwegen, kabelbanen en wegen veranderden de directe verkoop in Zuid-Tirol
De traditie van directe verkoop duurde bij de boeren van Zuid-Tirol tot de ingebruikname van de spoorweg aan het einde van de negentiende eeuw. Zo werd Zuid-Tirol verbonden met de markt van de Oostenrijks-Hongaarse Dubbelmonarchie en kon het voedsel exporteren. Dit legde de basis voor specialisatie en het coöperatiesysteem. Vooral appels werden via de spoorlijn naar het buitenland geëxporteerd, wat de opkomst van tal van fruitcoöperaties in de jaren dertig bevorderde. Op de bergboerderijen bleef de directe verkoop bestaan tot de jaren 60, omdat ze geen verbinding hadden met de vallei. Daar zorgde pas de aanleg van wegen en kabelbanen voor verandering.
Toename van coöperaties – afname van de directe verkoop
Door baanbrekende ontwikkelingen wonnen coöperaties aan belang in de Zuid-Tiroolse landbouw. Deze specialiseerde zich vervolgens in de productie van melk, fruit en druiven. Tot op de dag van vandaag is het coöperatieve systeem nergens anders in Europa zo sterk als in Zuid-Tirol. Momenteel is meer dan 90% van de boeren lid van een van de meer dan 60 landbouwcoöperaties. De organisatie via coöperaties had echter ook een negatief aspect. Het leidde tot een sterke daling van de directe verkoop door boeren.
Nieuwe opleving
Pas in de laatste dertig jaar is er een nieuwe opkomst van de directe verkoop van boerenproducten merkbaar. Ondertussen zijn er ongeveer vijfhonderd directe handelaars in Zuid-Tirol die hun producten rechtstreeks op de boerderij of op boerenmarkten, in winkels en in de gastronomie verkopen. En de tendens neemt nog toe. Enerzijds vragen steeds meer locals en gasten naar voedsel uit de streek; anderzijds biedt directe verkoop boerenfamilies de mogelijkheid om rechtstreeks op de boerderij te verkopen, waardoor hun bestaan als boeren wordt veiliggesteld.
Dankzij de lange traditie van directe verkoop kunnen onze producenten nu een uitgebreide kennis inzetten bij de verwerking van hun hoogwaardige producten. Dit is precies wat je kunt proeven in al onze Roter Hahn-kwaliteitsproducten.